Parempaan uneen joogan avulla

Stressaatko helposti ja olet levoton niin, että nukahtaminen on vaikeaa tai heräilet yöllä, etkä saa unen päästä enää kiinni? Kärsitkö vaihdevuosien mukana tulevasta unettomuudesta ja haluaisit lääkkeettömiä keinoja rauhoittumiseen ja parempaan uneen?

Tämä kurssi on tarkoitettu vertaistueksi kaikille huonounisille ja tilapäisestä unettomuudesta kärsiville. Kurssilla jaetaan kokemuksia lääkkeettömän unettomuuden hoitoon. Ohjaaja ohjaa teeman, jossa käsitellään erilaisia tekijöitä parempaan uneen joogan avulla. Osallistujat saavat kotitehtäviä kurssikertojen väliin.

Jokaisella tapaamiskerralla ohjataan myös jooga- ja hengitysharjoitus, joka tukee hyvää unta. Harjoitus pitää sisällään asanoita, jotka edesauttavat unen saantia. Joogaharjoitus on joko lempeä hatha tai Yin/restoratiivinen jooga harjoitus (molempia harjoituksia 2 krt / kurssi). Hengitysharjoitukset ovat lyhyitä harjoituksia, jotka voi ottaa arkeen hyvin mukaan. Kurssilla harjoitellaan myös erilaisia rentoutustekniikoita.

Osallistujat kutsutaan FB ryhmään, johon harjoitukset talletetaan ja jonka kautta harjoituksia voi tehdä kokoontumiskertojen välissä. FB ryhmä toimii myös kanavana jakaa ajatuksia myös kokoontumiskertojen välissä. FB ryhmä on käytettävissä elokuun loppuun 2024.

Ohjelma:

Alkutietoisuus ja keskittyminen n 5 min
Teeman alustus ja keskustelu + kotiläksy n. 20 min
Hyvää unta lisäävä jooga- ja hengitysharjoitus n. 50 min (tallenne kotiharjoitteluun)
Äänimaljarentoutus 15 min

Teemat

Neljän eri kerran teemat:

  1. Unen merkitys palautumiselle. Miksi uni on tärkeä, mikä on riittävä määrä unta? Vuorokausirytmi.
  2. Tietoisuus ja läsnäolo. Miten saavuttaa läsnäolo arjessa?
  3. Hengitys. Miten aktivoit pallean hengitykseen? Millainen hengitys tukee hyvää unta?
  4. YIN/YANG aktiivisuus ja passiivisuus. Mikä on riittävä lepo ja aktiivisuus?

Ohjaaja alustaa teemat, jonka jälkeen keskustellen jaetaan kokemuksia teemaan liittyen. Teemoihin liittyvä keskustelu jatkuu FB ryhmässä kokoontumisten välillä.

Jooga ja unikurssilta:

  • Opit tietoisen hengittämisen alkeet
  • Opit keinoja rauhoittaa kehoasi ja mieltäsi
  • Opit tunnistamaan vuorokausirytmissäsi tekijät, jotka vaikuttavat uneesi
  • Saat 4 joogaharjoitusta parempaan uneen
  • Saat 4 hengitysharjoitusta, jotka rauhoittavat kehoasi ja mieltäsi

Milloin: Torstaisin 14.3, 21.3, 4.4 ja 11.4. klo 19.30 - 21.00.

Missä: Kurssi pidetään Kansalaisopiston Hällä salissa, osoitteessa Kalevankatu 33.

Hinta: Neljän kerran kurssi maksaa yhteensä 80€. Mahdollisuus maksaa myös liikuntaeduilla (ePassi, Edenred, Smartum, TYKY).

Ohjaaja: Kurssin ohjaa Anneli Kupari. Apua huonoon uneen joogasta saanut joogaohjaaja (SJL joogaopettaja (500+), astangajoogaopettaja, Yin ja restoratiivisen Yinin ohjaaja) ja työstä välillä stressaava virkamies.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot: sattvajooga.seinajoki@gmail.com

Olet tervetullut!