Tuntikuvaukset

Astanga kevennetty: Kevennetty Astanga - tunti on helpotettu ja kevennetty astangajoogatunti. Kevennetty Astanga sopii kaikille, vaikka et olisi harrastanut liikuntaa tai joogaa aikaisemmin tai koet, että et uskalla tulla kokeilemaan astangaa muille tunneille. Tälle tunnille uskallat tulla! Tunti sopii hyvin myös, jos sinulla on joku tilapäinen vaiva, joka haittaa harjoittelua. Tunti päätetään pidennettyyn loppurentoutukseen.

Astanga kaikki tasot: Astangajooga on liikunnallinen, fyysinen ja dynaaminen joogamuoto, jossa liikkeet tehdään hengityksen tahtiin jatkuvana liikkeenä. Tunti pohjautuu astangajoogan ensimmäiseen sarjaan. Astangan kaikki tasot tunti aloitetaan aurinkotervehdyksillä, jatketaan alkuosan seisoma-ja istumaliikkeitä ja tunti päätetään loppuliikkeisiin. Kaikki tasot tunnilla käydään liikkeet läpi rauhallisesti ja liikkeiden linjaukset tarkistaen kuitenkin reippaasti edeten. Tämä tunti sopii kaikille eli tule mukaan, vaikka et olisi harrastanut joogaa tai astangaa.


Astanga jatko: Astangajooga on liikunnallinen, fyysinen ja dynaaminen joogamuoto, jossa liikkeet tehdään hengityksen tahtiin jatkuvana liikkeenä. Harjoitus kehittää voimaa, liikkuvuutta ja mielenhallintaa. Tunti pohjautuu astangajoogan ensimmäiseen sarjaan.Tunnilla edetään reippaaseen tahtiin keskittyen meditatiiviseen etenemiseen hengityksen tahdissa. Tunti koostuu variaatioista aurinkotervehdyksistä, seisomaliikkeistä, istumaliikkeistä vähintään Navasanaan (vene) saakka sekä loppuliikkeistä. Tunneilla voidaan myös edetä istumaliikkeiden
loppuosan liikkeisiin.Tämä tunti ohjataan pääosin suullisesti, ohjaaja näyttää ainoastaan haastavimmat asanat. Tule mukaan, jos olet joogannut aikaisemmin tai olet käynyt astanga alkeet kurssin tai omaat alkeistason tiedot.Tunti aloitetaan alkumantralla ja se päättyy loppumantraan ja rentoutukseen ja koostuu variaatioista aurinkotervehdyksiä, seisomaliikkeitä, istumaliikkeitä ja loppuliikkeitä. Tämä tunti ohjataan pääosin suullisesti, ohjaaja näyttää ainoastaan haastavimmat asanat. Tule mukaan, jos olet joogannut aikaisemmin tai olet käynyt astanga alkeet kurssin tai omaat alkeistason tiedot.

Ohjatussa astangajoogan 1. sarjassa käydään läpi koko 1. sarja. Harjoitus aloitetaan yhtä aikaa astangajoogan alkumantralla. Ohjauksen laskut tapahtuu sanskritin kielellä ja asanan nimiä käyttäen. Harjoitus päätetään loppumantraan ja loppurentoutukseen.
Astangan mysore tunnit ovat perinteinen tapa harjoitella astangaa ja auttaa omaharjoitteluun kotona. Astanga alkeismysore + mysore -tunti sopii erityisesti mysore-harjoittelua aloittavalle, mutta myös jo pidempään mysore-harjoitusta tehneille. Olet valmis siirtymään alkeismysore-tunnille, kun olet käynyt astangajoogan alkeiskurssin tai sinulla on jo muistissa aurinkotervehdys a ja b sekä jonkin verran seisomasarjan asentojen järjestystä.

Astanga alkeismysore:

Alkeismysore tunti aloitetaan yhtäaikaa alkumantralla. Alkeismysore on suunniteltu helpottamaan siirtymistä ohjatuilta astangatunneilta omaan tahtiin tehtävään mysore-harjoitteluun. Teet harjoitustasi omalla vauhdillasi ja siirryt myös loppurentoutukseen itsenäisesti. Loppurentoutuksen keston määrittelet itse ja tunnilta voit lähteä sitten, kun on valmis. Tunnin kokonaispituus määräytyy siten oman tason ja tahdin mukaan.

Astanga mysore tunnilla harjoitellaan oman hengityksen tahdissa opettajan avustaessa ja opastaessa oppilasta hänen tarpeidensa mukaan. Astangajoogassa yhtenä tavoitteena on sisäistää ja muistaa oma joogaharjoitus niin, että harjoitusta pystyisi tekemään omatoimisesti ja itsenäisesti. Yhteistä ohjausta ei tunnilla ole. Avustaminen voi olla sanallista tai fyysinen korjaus, jotta oppilas saisi paremman tuntuman siitä, mihin suuntaan asentoa on tarkoitus viedä.Tunnille voivat osallistua kaikentasoiset oppilaat, jotka muistavat kutakuinkin oman harjoitussarjansa. Ohjaaja opastaa asanoissa ja auttaa myös muistamaan seuraavan asanan harjoituksesta. Harjoitukseen voi tulla ensimmäisen puolen tunnin aikana. Alkumantra lausutaan tunnin alkaessa.

Dynaaminen hatha: Hathajooga vahvistaa ja notkistaa kehoa lempeästi sekä kuunnellen. Tunti koostuu lempeistä ja dynaamisista liikkeistä ilman välirentoutusta. Tunnilla venytetään ja voimistetaan kehoa monipuolisesti. Mukana pärjää aloittelevakin joogi, mutta edistyneemmillekin tarjotaan haastetta. Liikkeet on helppo oppia ja ne sopivat kaikenikäisille ja -kuntoisille. Tunti alkaa ja päättyy rentoutukseen.

Jooganidra: Jooganidra on menetelmä, joka johtaa kehon ja mielen rentoutumiseen. Sitä voidaan käyttää myös helpottamaan uneen pääsyä. Se on menetelmä, jossa ollaan tietoisesti rentoutuneessa tilassa, johon yhdistyy täydellinen hereilläolo ja valppaus. Jooganidran jälkeen olo on rentoutuneen raukea kuitenkin niin, että on tunne jaksamisesta. Tämä jooganidra pohjautuu Anne Nuotion ohjaamaan joodanidraan, jossa on seuraavat vaiheet: Esittely, Valmistautuminen, Rentoutuminen, Affirmaatio (kohdistaminen johonkin), Kehotietoisuus, Hengitystietoisuus, Visualisointi, Lopetus. Ihana tapa aloittaa viikonloppu!

Kundaliinijooga on monimuotoinen jooga, jossa yhdistyvät asanat (asennot ja liikkeet), mantrat, mudrat (käsien asennot), erilaiset hengitystekniikat ja meditaatiot. Jokainen kriya (kokonainen liikesaraja) ja meditaatio on suunnattu tietoisesti jollekin osa-alueelle, kuten esimerkiksi positiivisen mielen vahvistaminen, hermoston vahvistaminen, selän alueen kriyat, stressinpoisto kriyat, sydäntä vahvistavat kriyat ja meditaatiot jne. Kundaliinijoogaa kutsutaankin siksi tietoisuuden joogaksi, joka herättää henkiset voimavarat käyttöömme.

75 min harjoitukseen sisältyy: alkumantra, kehoa lämmittelevät venyttelyt, varsinainen kriya eli liikesaraja, meditaatio, loppurentoutus ja maadoittavat loppuvenyttelyt sekä lopetus mantra
Kundaliinijooga sopii pääsääntöisesti kaikille joogasta kiinnostuneille

Lempeä Hatha: Lempeä Hatha -tunti koostuu alku antautumisella /alku läsnäolon hetkestä, jonka tarkoituksena on tulla läsnä omaan kehoon ja siihen hetkeen. Mieli saa rauhoittua ja saamme olla läsnä oman kehon tuntemuksissa. Oman kehon tilasta käsin lähdemme etenemään kohti pranayama (hengitys) ja asanaharjoitusta. Tunti päättyy shavasanaan, loppu rentoutukseen, jolloin saamme nauttia harjoituksen hyvistä vaikutuksista ja antaa kehon lähteä organisoitumaan uudelleen.

Tunti on lempeää liikettä, hengityksen huomioimista, oman kehon tutkailua ja antautumista tähän hetkeen. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin joogaa jo pidempään harjoittaneillekin. Mikäli olet raskaana, ilmoitathan siitä etukäteen.

Meditointi ja äänimaljarentoutus

Meditaatioillat, joihin kuuluu kohdennettu meditaatio; esimerkiksi sydänkeskusmeditaatio,
intuitiomeditaatio, pelkoja poistava meditaatio jne. Meditaaiot ovat pituudeltaan 20-31 minuuttia. Tuntiin sisältyy pieni alkulämmittely, meditaatio ja äänimaljarentoutus. Meditaation jälkeen syvärentoutus tapahtuu äänimaljahoidon kautta. Lepäät mukavassa asennossa alustalla peiton alla ja ohjaaja soittaa äänimaljoja, joiden värähtely hoitaa lempeästi mieltä ja kehoa, ja se toimii syvärentouttavasti.

SJL jooga (hatha): Tunti ohjataan Suomen joogaliiton (SJL) opettaman joogan rakenteen ja oppien mukaan. Suomen Joogaliiton (SJL) opettama jooga (hathajooga) sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille naisille ja miehille, jotka haluavat huolehtia omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Perustana ovat tietoisesti ja keskittyneesti suoritettavat harjoitukset, luonnollinen hengitys, rentoutuminen ja mielen hiljentäminen. Tunnin aikana pysähdytään välillä tietoiseen hengitykseen ja olemiseen. Tämä on todellinen stressin poistotunti. Pysähdyt ja keskityt sisäiseen maailmaasi ja olemaan itsesi kanssa. Tunti ohjataan SJL tuntirakenteen mukaan.

Yin jooga: Yinjoogassa pysähdytään jooga-asentoihin 2-4 minuutin ajaksi. Pyritään rentouttamaan lihaksia ja kehoa tuetaan apuvälineillä (tiilet ja huopa). Tuetussa asanassa viivytään lempeästi hengittäen. Yinjoogaharjoitus lisää muun muassa sidekudosten, nivelsiteiden ja nivelkudosten aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Harjoitus auttaa palautumaan liikunnan, urheilun ja muiden dynaamisten lajien rasituksesta. Tunnilla on mahdollisuus hellittää syvästi sekä rentoutua tuetussa asanassa. Tämä tunti sopii kaikille.

Restoratiivinen YIN: Restoratiivinen YIN tunti on yhdistelmä YIN joogaa ja restoratiivista joogaa. YIN joogassa pysähdytään asentoihin tavoitteena hienovaraisesti venyttää lihaksia tukien. Restoratiivisessa joogassa hiljennnytään ja levätään kehoa hellivissä asennoissa. Tällä tunnilla käytetään aikaa kehon ja asanoiden tukemiseen. Todellinen stressin poistotunti!

Sointumatka: Tervetuloa sointuisalle retkelle hoitavien äänien maailmaan!

Lempeästi kumahtelevat, värähtelevät soinnut tuudittavat sinut kiehtovalle matkalle unen ja valveen rajamaille.

Sointumatkalla saat köllötellä omassa pesässäsi ja uppoutua aistimaan äänimaljojen taianomaisia sointuja. Äänimaljojen monitasoiset, värähtelevät soinnut luovat harmonisen äänimaiseman, jossa voit matkata unen ja valveen rajamailla. Sointujen lempeä kumahtelu, värähtely ja hellä hoiva ulottuu solutasolle saakka, tuudittaen sinut kohti omaa olemista sekä mahdollisesti syvään levollisuuden tilaan. Matkan aikana saatat kokea erilaisia tuntemuksia koko olemuksessasi, kokemus on aina yksilöllinen ja kokonaisvaltainen.

HUOM! Otathan tälle tunnille lämpimät ja mukavat vaatteet, villasukat, mahdollisesti pienen tyynyn päänaluseksi sekä kenties extra viltin/peiton. Laitathan Sointumatkan ajaksi puhelimen/älykellon tms. lentotilaan.

Harkitse Sointumatkalle osallistumista näissä tapauksissa: sinulla on äänien aiheuttama migreeni tai epilepsia, sydämentahdistin, psykoosialttius tai akuutti mielenterveyden häiriö, olet raskaana tai erityisen herkkä äänille/tuntemuksille.

Vinyasa Flow: Vinyasa Flow on hathajoogan dynaaminen muoto, jossa jatkuva liike ja hengitys rytmittyy asanoihin. Tunnilla toistetaan asanasarjoja, jolloin siirrytään kokoajan asanasta toiseen virtaavasti ja hengitys on vahvasti mukana asanaan siirryttäessä. Tunti kehittää kehon koordinaatiokykyä, tasapainoa ja voimaa, hengityksen virtaavuutta. Asanasarjojen haasteellisuus saa ajatukset painumaan taka-alalle ja huomio on täytin vain harjoituksessa. Jokainen tunti on joko täysin erilainen kuin edellinen tai sitten voidaan pitää muutama viikko samaa ohjelmaa. Vaihtuva ohjelma kehittää kehon kaikkia osia. Tunnit ovat suhteellisen raskaita ja olisikin hyvä, että sinulla on jonkin verran joogakokemusta alla, kun tulet tunnille.